Vad kan vi som lärare, rektorer och undervisningspersonal inom grundläggande konstundervisning och hobbyverksamhet göra för att främja jämställdhet, jämlikhet och kulturell mångfald i verksamheten och undervisningen? Hur kan vi bemöta och beakta könsmångfald och HBTQIA+ i vårt arbete? Hur kan pedagogiska metoder såsom normkritisk pedagogik förebygga mobbning och skapa tryggare undervisningsmiljöer för barn och unga?
Dessa frågor och många fler presenteras under Konstundervisningsmorgonen torsdag 28 november kl. 9–10.30. Morgonen leds av expertgäst Isabel Flemming, Regnbågsalliansens verksamhetsledare.
Konstundervisningsmorgonen anordnas av Kulturum – forum för konstundervisning i samarbete med Regnbågsalliansens STEA-projekt "Queer Kontext Österbotten". Regnbågsalliansen arbetar för HBTQIA+ personers rättigheter och välmående i Finland på svenska. Läs mera om Regnbågsalliansen.
Jag heter Isabel Flemming, och jag är verksamhetsledare för Regnbågsallians, som är en förening som jobbar med jämlikhetsfrågor med speciellt fokus på könsminoriteter och sexuella minoriteter. Vi är en svenskspråkig förening som ordnar allt från skolbesök till pride evenemang, och vi försöker jobba för inkludering var än vi rör oss!
Normkritisk pedagogik handlar om att aktivt reflektera över vilka normer som påverkar vårt agerande som utbildningspersonal, lärare och rektorer. I det normkritiska arbetssättet utmanas begränsande normer, privilegier och maktstrukturer som riskerar att skapa utanförskap och diskriminering. Genom perspektivet övar vi vår förståelse för hur vi kan agera för att skapa mer inkludering, delaktighet och likabehandling.
Normkritikisk pedagogik har sedan begreppet myntades under 2000-talet bidragit till utvecklandet av arbetet med mänskliga rättigheter på många olika samhällsarenor. Normkritisk pedagogik kan beskrivas som en praktik med rötter i akademisk teoribildning. Perspektivet bygger på idéströmningar och teoribildning från kritisk pedagogik, queerteori, intersektionalitet och postkoloniala perspektiv.
Mera information om normkritisk pedagogik:
Björkmans pedagogiska – Vad är normkritisk pedagogik?
Normkritisk pedagogik – perspektiv, utmaningar och möjligheter (Björkman & Bromseth, 2019)
Konstundervisningsmorgnar är tematräffar som lyfter fram aktuella frågor och ämnen som berör konst- och kulturundervisningen för barn och unga. Varje Konstundervisningsmorgon gästas av en expertgäst och faciliteras av Kulturum. Morgnarna är öppna för alla med intresse för konst- och kulturundervisning.
Höstens Konstundervisningsmorgnar anordnas online via Teams. Deltagandet är gratis och det behövs ingen föranmälan. Vänligen notera att varje träff har en egen Teams-länk. Mera information samt deltagarlänk till träffarna kan du finna via Sydkustens evenemangskalender.
Frågor och önskemål angående tematräffarna? Kontakta oss via mejl vippe.leminen@sydkusten.fi eller telefon 050 5527 276.