Över hundra deltog på konstundervisningsdagar

igår kl. 13:50
Temat samverka, påverka och skapa inspirerade deltagarna under konferensen i Esbo. Högklassiga elevuppträdanden höjde stämningen och känslan av gemenskap och stolthet för branschen.

– I år valde vi att pröva på något nytt med att arrangera Konstundervisningsdagarna för både konstundervisningsbranschen och kulturfältet. Vi är glada för att helheten lyckades bra och att det mångsidiga programmet med aktuella kulturfrågor och nio olika konstämnen lockade till nya möten och insikter. Målsättningen var att skapa en varm, glad och energigivande stämning och vi hoppas att konferensdeltagarna kände av det, säger Vippe Leminen, från Kulturum som är en av huvudarrangörerna för konstundervisningsdagarna. 

Dagarna ordnades med gemensamma krafter av projektet Kulturum, Sydkustens landskapsförbund och KulturÖsterbotten, med både gemensamma och parallella program för personal inom konstundervisning och inom kommunernas kulturadministration. 

– Under dagarna fördes många goda samtal som gav inspiration att fortsätta arbeta tillsammans med kulturfrågor, även om det råder en viss osäkerhet inför framtiden. Det var många som lyfte fram vikten av att verkligen träffas och önskade att det ordnas liknande evenemang i framtiden, säger Tove Hagström, Sydkustens kulturplanerare. 

Deltagarna uppskattade de intressanta konstworkshopparna och de mångsidiga samtalen på scen och mellan programmen. Under invigningen uppträdde Mustikka och Johannes från Circus Helsinki och på avslutningen sjöng Ellen Blomqvist från Musikinstitutet Kungsvägen. De gav smakprov på talang och färdigheter som övats upp inom grundläggande konstundervisning. 

– Hundratusentals barn nås av konstundervisning varje dag, det kan vi vara stolta över, sade undervisningsminister Anders Adlercreutz i sitt tal vid den festliga avslutningen på evenemanget fredagen den 24.10.   

Ministern betonade vikten av att alla barn ska nås av konstundervisning inom grundskolan och på sin fritid och fick medhåll av festivalkonferencieren Antonia Atarah, som själv har en deltagit i teaterundervisning under sin skoltid och numera är professionell skådespelare. 

– Forskning visar att konstforstran har en mycket positiv inverkan på de ungas liv. Därför ska den vara tillgänglig för alla. Där är vi inte riktigt i dag, men ministeriet fortsätter att arbeta utgående från de utlåtanden som inkommit, sade Anders Adlercreutz med hänvisning till den pågående revideringen av lagen om grundläggande konstundervisning.  

Adlercreutz lyfte fram Skapa och Bravo – projekt finansierade av Svenska kulturfonden respektive Svenska folkskolans vänner – som exempel på satsningar som stärker konstundervisning inom den grundläggande utbildningen och inom grundläggande konstundervisning, som är en unik utbildningsform i internationell jämförelse.  

– Förmågan att tänka och uttrycka sig mångsidigt och samarbeta med andra är färdigheter som behövs framtiden i Finland och internationellt. Konstundervisning har mycket att ge i grundläggande utbildning och på andra stadiet. 

Under en kort frågestund fick ministern svara på frågor från deltagarna, och den första ställdes av Saga Keskinen från Sydkustens ordkonstskola: 

  • Hur ofta läser och skriver du något som är skönlitterärt? 

– Jag läser skönlitteratur på sommarlovet och under loven. Jag skriver ganska mycket men nästan enbart i mitt arbete, måste jag medge. Jag kan lära mig saker som hjälper mig i mitt arbete när jag läser till exempel dikter, resonerade ministern. 

Dagen bjöd också på dikter som berörde och manade till eftertanke då Sydkustens ordkonstskola stod för effektfull poesiuppläsning med Erik Grönvall, Saga Djupsjöbacka, Theo Karlsson, Alicia Solitander, Stella Brännback, Saga Keskinen och Lydia Saarento som framförde dikter skrivna av Lydia Saarento, Alicia Solitander, Stella Brännback, Evangelina Frisk, Saga Keskinen och Erik Grönvall.

  • Hur ser du som minister på möjligheterna att stärka barn och ungas lärprocesser genom att konstundervisningen ges en större roll i undervisningen? 

– Vi behöver matematik och naturvetenskap. Men den finska utbildningens styrka är mångsidighet. Ju bredare spektrum man har att arbeta med desto större är sannolikheten att man hittar något man är bra på. Och det är viktigt att lära sig om skapandeprocessen. Konstundervisning är en viktig del av skolan och skall så förbli, sade Adlercreutz. 

Konstundervisningsdagarna hölls i Esbo 23-24.10. Arrangemangen finansierades med understöd från Svenska kulturfonden och genomfördes i samarbete med flera medarrangörer.

           

Maja Ottelin