Maja Ottelin och Petra Norrgård i tomteluvor

Diktlek i tomteskogen med Sydkustens ordkonstskola

08.12.2023 kl. 14:05
Ordkonstlärarna Maja Ottelin, Petra Norrgård och Nina Tikkanen har rimjammat för barn i Esbo och Vanda de senaste veckorna. På frågan ”vad tyckte ni bäst om?” svarade barnen ”allt!”.

Närmare 200 barn och tiotals vuxna har fått ta del av rimjammen "Skogens sus" och "Tomteskogen" under senhösten på både daghem och bibliotek runtom i huvudstadsregionen. Rimjam är en lekstund som bygger på dikter, verser och ofta någon visa som dramatiseras med hjälp av rörelser och en ramberättelse.

Nu i adventstid valde ledarna en uppsättning dikter med julskogen som tema och en tomtelykta fick fungera som stämningsskapande rekvisita. Barnen som deltog fick hoppa runt som ekorrar och dansa ringdans runt en gran klädd i glittrande halsdukar och yllesockor. När diktstunden är över lockar ofta rekvisitaföremålen att leka lite till men målet är att barnen ska återkomma till dikterna också senare. Därför delas det ut ett diktblad till alla som varit med på rimjam.

– Barnens glädje är vår glädje. Det är också roligt att arbeta i ett sammansvetsat team där vi tillsammans strävar efter ett gemensamt mål, säger ordkonstlärare och dramapedagog Petra Norrgård, en av tre ledare i rimjamteamet.

Tecken som stöd ökar förståelsen

Ledarna planerar och övar tillsammans in ett manus och rörelser till dikterna som ska vara lätta för barnen att upprepa. Kombinationen av ord, fantasi, rörelse och rytm blir till en medryckande språklek.

– Vi har de senaste åren också integrerat tecken som stöd för att understryka viktiga innehållsord i dikterna. Vi visar stödtecken med händerna för bland annat olika djur och ord som tomte, snö, natt och sova, berättar Maja Ottelin som är lärare och planerare på ordkonstskolan.

Den ursprungliga idén med stödtecken är att fungera som kommunikationsstöd för barn med till exempel nedsatt hörsel eller försenad talutveckling. Det har ändå visat sig vara till hjälp för alla barn att använda händerna som stöd för det talade språket och därför har stödtecknen blivit en integrerad del av rimjammen.

– Det är roligt att se hur fort deltagarna lär sig stödtecknen. När man tecknar med händerna samtidigt som man pratar hjälper det att få fram budskapet tydligare. Det fångar också barnens uppmärksamhet bättre än att förmedla dikter med enbart röst och minspel, förklarar Maja Ottelin.

Språkstimulerande tillskott

Stödtecken är bekant för många småbarnspedagoger men inte för alla. På så sätt kan rimjam med stödtecken ge personalen en impuls för att lära sig mera om kompletterande kommunikation. Att besöka daghem med rimjam är alltså mycket mer än bara en rolig och lärorik programpunkt för barnen som deltar. Det är också ett tillfälle att uppmuntra och inspirera de vuxna på enheten i poesi, uttrycksförmåga och kommunikation.

– Det är ljuvligt att se att vi har flera proffsiga pedagoger ute på fältet som ger barnen en trygg och meningsfull vardag. Vi kan vara med i kollegiet som språkstimulerande aktörer när vi gästar grupperna, säger ordkonstläraren Petra Norrgård.

I den spontana responsen direkt efteråt brukar småbarnspedagogerna berätta att barnen gillar rim, att stunden varit medryckande och att man fått idéer till sitt eget fortsatta arbete. Även personal med många års erfarenhet har tackat för att de fått en påminnelse om hur många fina dikter och roliga verser det finns att välja bland.

Maja Ottelin och Nina Tikkanen

– Jag tycker att de bästa dikterna är sådana som lockar till att röra på sig, säger ordkonstläraren Nina Tikkanen som även är utbildad dramapedagog.

Att locka med barn som redan fått smaka på stillasittande skärmunderhållning kan vara utmanande. En annan utmaning är att få en grupp att fungera så att alla känner sig sedda och hörda från första stund. Samtidigt är koncentration och förmågan att lyssna in andra något som kräver träning i en grupp med barn.

– Vi vill få barnen delaktiga och aktiva i leken och vi vill ha mera lekfullhet! De yngsta barnen tröttnar ofta efter en stund på att följa instruktioner så vi gör vårt bästa för att fånga deras intresse med att vara roliga och tydliga på samma gång, säger Maja Ottelin.

Liv och rörelse på repertoaren

Till våren kommer rimjamledarna att lägga undan sina tomtemössor och temat ”Kroppen är toppen” tas in på repertoaren. Då utlovas det dikter om kroppens fantastiska funktioner och förmågor. Mera info om de öppna evenemangen kommer att läggas upp på sidan www.ordkonst.fi/smabarn.

År 2023 har verksamheten fått finansiering från Esbo stad, Helsingestiftelsen och Stiftelsen Brita Maria Renlunds minne och ordnats i samarbete med biblioteken och Esbo stads Kulturspaningar. Ordkonstskolans lärare besöker även daghem och förskolegrupper på förfrågan. Kontakta maja.ottelin(a)sydkusten.fi tfn: 045-8944089 för att få veta mera om priser och innehåll.